معلولیت و تصمیم به بارداری

آوردن یک کودک به این دنیا تصمیمی کاملاً شخصی است و در صورت تمایل نداشتن خود شما برای شنیدن نظرهای دیگران و اطرافیانتان، هیچ‌کس غیر از همسر شما نمی‌تواند در این تصمیم شریک شما باشد، پس ما نمی‌توانیم به شما بگوییم که بچه‌دار شدن برای خانمی که نابیناست درست یا غلط است، درست همان‌طور که نمی‌توانیم به دیگر خانم‌هایی که از لحاظ جسمی مشکلی ندارند هم بگوییم که بچه‌دار شدنشان غلط است یا درست؟

 

اما اگر باردار هستید و معلولیت جسمی دارید، قطعاً می‌خواهید بدانید که معلولیت شما چه تأثیری روی بارداری‌تان می‌گذارد. به‌طورکلی، داشتن یک ناتوانی جسمی به طور معمول بر احتمال باردار شدن یا حمل جنین و زایمان تأثیری نمی‌گذارد، اما بسته به ماهیت ناتوانی‌تان ممکن است بیشتر مستعد برخی عارضه‌های ثانویه باشید. خبر خوب این است که بسیاری از زنان دارای معلولیت جسمی بارداری‌های کاملاً سالمی دارند.

 

واکنش‌‌ها به بارداری زنان معلول

اگرچه زنان معلول هم مثل دیگر خانم‌ها تصمیم به بارداری و مادر شدن می‌گیرند، اما ممکن است با برخوردهای منفی از سوی دیگرانی مواجه شوند که در توانایی آنها برای بارداری، حمل جنین، زایمان ایمن و مراقبت از کودک تردید دارند. در نتیجه، باید توجه داشت که زنان دارای معلولیت ممکن است در مراجعه برای دریافت مراقبت‌های پزشکی تردید پیدا کنند، زیرا چنین واکنش‌های منفی‌ای از سوی دیگران از جمله ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و پزشکان را پیش‌بینی می‌کنند.

 

اگرچه به علت پتانسیل داشتن مشکلات پزشکی، مراقبت‌های پزشکی ضروری پیش از بارداری برای بسیاری از زنان دارای معلولیت توصیه می‌شود تا از سلامت آنها قبل از بارداری اطمینان حاصل شود، اما بسیاری از این زنان مراقبت‌های پیش از بارداری را انجام نمی‌دهند و حتی از دریافت مراقبت‌های قبل از زایمان به دلیل همین واکنش‌های منفی صرف‌نظر می‌کنند.

 

برخی زنان دارای معلولیت می‌گویند اولین واکنش پزشکان به قصد آنها برای بارداری این است که سعی کنند آنها را از فکر بارداری دلسرد کنند یا نظرات منفی‌ای در رابطه با بی‌مسئولیتی آنها در قصد بارداری و مادر شدن بیان کنند. بنابراین، مهم است که تلاش‌های آنها برای حصول اطمینان از یک بارداری سالم تأیید شود و از واکنش‌های غیرضروری منفی کلامی و غیرکلامی به زنان دارای معلولیت که قصد بارداری دارند یا کسانی که در زمان نخستین مراجعهٔ خود به ماما یا پزشک هستند خودداری شود.

مشکلات بچه‌دار شدن برای زنان معلول

نبود امكانات مناسب، علاوه بر تشدید معلولیت، روی زندگی خانوادگی زنان معلول نیز تأثیر می‌گذارد. امكانات درمانی و بهداشتی و امكاناتی مثل فیزیوتراپی برای زنان معلول در زمان بارداری آنان فراهم نیست و این مسائل باعث شده است که بارداری، معلولیت این زنان را تشدید كند. زنان دارای معلولیت همچنین با نبود آموزش‌های لازم حین بارداری روبه‌رو هستند؛ آموزش‌هایی كه این زنان را راهنمایی كند که چه مسائلی را رعایت كنند تا هنگام بارداری با تشدید معلولیت مواجه نشوند.

 

نبود امکانات ویژه برای زنان باردار دارای معلولیت در بیمارستان‌ها هم از دیگر موارد است. به عنوان مثال، نبود تخت مخصوص، مشكلات متعددی را برای این مادران به وجود می‌آورد که می‌تواند در تشدید معلولیت آنها مؤثر باشد. همچنین زنان دارای معلولیت پس از زایمان هم برای مراقبت از فرزند خود نیازمند حمایت و كمک‌هایی هستند و بزرگ كردن فرزند بدون داشتن امکانات کافی برای آنان سخت است.

 

زنان دارای معلولیت هنگام رشد فرزندان نیز با مشكلات متعددی هم روبه‌رو هستند؛ به طور مثال، هنگامی كه فرزندان خود را به یک پارک می‌برند، نمی‌توانند دنبال كودکشان بدوند و از او مثل دیگر مادران مراقبت كنند. زنان دارای معلولیت هنگام بیماری فرزند خود نیز دچار سختی زیادی خواهند شد.

 

با تمام اینها، اولین قدم بعد از تصمیم قطعی شما برای بارداری، پیدا کردن یک پزشک مناسب است. یادتان باشد داشتن معلولیت جسمی باعث نمی‌شود که بارداری شما به طور خودکار به عنوان یک بارداری پرخطر طبقه‌بندی شود. با این حال، برخی پزشکان ترجیح می‌دهند شما را به یک متخصص زنان و زایمان یا متخصص طب مادر و جنین که تجربهٔ کار با خانم‌هایی با ویژگی مشابه شما را دارند ارجاع دهند.

 

در برخی کشورها، بعضی پزشکان زنان ممکن است برنامه‌های ویژه‌ای برای مراقبت‌های بارداری و زایمانی بهتر به زنان دارای معلولیت‌های فیزیکی داشته باشند. برخی مطب‌های متخصصان زنان و زایمان با اقداماتی مثل اضافه کردن ترازوهایی که قابلیت وزن‌کشی بیمار روی صندلی چرخ‌دار را دارند یا میزهای معاینه‌ای که ارتفاعشان برای انتقال راحت‌تر کم می‌شود، مطب خود را برای زنان باردار دارای معلولیت جسمی قابل دسترس‌تر کرده‌اند.

 

اما اگر چنین برنامه یا مطبی در شهر یا کشور محل زندگی شما در دسترس نیست، باید به دنبال پزشکی باشید که مایل به همکاری با انتخاب شماست و می‌تواند همهٔ حمایتی را که نیاز دارید در اختیاز شما قرار دهد.

#توانبخشی #معلولیت #درمان #کودکان #بانوان #بارداری #زنان_دارای_معلولیت #پیشگیری_معلولیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست