• ایجاد الگوی کشاورزی چندکارکردی در باغ شهر بم

 

شروع طرح از فروردین ۱۳۹۹ می باشد و زمان پایان آن خرداد ۱۴۰۰ است. هدف کلی از انجام این طرح جلوگیری از انقراض گونه های بومی و ارتقاء سطح معیشت خانوار و توسعه پایدار بوده است.

اهداف:

  1. معرفی و شناساندن محصولات کشاورزی بم به عموم مردم و مسئولین
  2. معرفی دانش بومی کشاورزی بم
  3. بومی سازی گردشگری کشاورزی سازگار با کشاورزی چندکارکردی
  4. معرفی شیوه های جدید کسب و کار به جوامع محلی با هدف حفظ محیط زیست

 

دستاوردهای حاصل از این طرح به شرح زیر می باشد:

الف.  تنوع بخشی به محصولات باغی 

کاشت و تولید محصولات پرتقال، انار و گیاهان دارویی(۲۰۰ نهال درخت انار و مرکبات ، ۱۰۰۰عدد گیاه دارویی)

افزایش تنوع واریته های خرما در نخلستان بم (کاشت ۱۰ نفر درخت خرما از واریته های دیگر به غیر از مضافتی همچون هلیله ای و کروت)

برگزاری ۴ کارگاه های آموزشی برای انتقال دستاوردها و تجارب طرح برای ۱۲۰ نفر

مستندسازی روش ایجاد الگوی کشاورزی چند کارکردی(تدوین )

تدوین کتاب آموزشی الگوهای بومی و نوین کشاورزی به نشر ۱۰۰ عدد

پژوهش کاربردی در خصوص بازیافت ضایعات حاصل از هرس سالیانه نخلها

ب. ایجاد گروه های مطالعاتی و کاربردی کردن مطالعات انجام شده

 

–         کاربردی کردن خوراک دام

–         کاربردی کردن کمپوست در باغات

–         مطالعه ایجادبستر کشت گلخانه

– برگزاری جلسات هم اندیشی و نیاز سنجی و اعلام آمادگی تیم داوطلبین

– تهیه ی پروتکل دانشگاه صنعتی اصفهان جهت تهیه ی خوراک دام

– ایجاد گروه مطالعاتی تهیه ی بستر کشت گلخانه

– تهیه ی پروتکل تولید کمپوست و اجرای سه پروتکل ذکر شده در سایتهای منتخب در منطقه

– برگزاری بازدید های آموزشی از سایتهای اجرایی و جمع آوری گزارش نظرات بهره برداران سایت های منتخب

ج.  ترویج الگوهای معیشتی مکمل                     

ایجاد محل فرآوری محصولات کشاورز (تولید شیرینی از خرما و …)

تولید ۳ نوع محصول غذایی محلی از خرمای باغ

معرفی و عرضه  صنایع دستی محلی مرتبط با محصولات باغ

د.پژوهش كاربردي درخصوص ساماندهي قناتها وكمك به لايروبي

  1. برگزاری جلسه ی نیاز سنجی و هم اندیشی با مشارکت پایگاه قنات های جهانی بم – بروات و اعلام آمادگی تیم مشارکت کننده
  2. شناسایی و معرفی قنات های مهم باغشهر بم
  3. بررسی مشکلات ساختاری و اجتماعی قنات های منتخب در جهت حفاظت از آنها
  4. کمک به حل این مشکلات در حد بضاعت پروژه
  5. برگزاری بازدید ها و جلسات هم اندیشی و تبادل تجارب
  6. کمک به لایروبی و اصلاح هندسی مسیر قنات تا محل پروژه

ه. ایجاد شبکه توزیع محصولات

  1. برندینگ محصولات باغی
  2. چاپ و توزیع تراکت(بروشور)
  3. تبلیغ در مجلات مرتبط
  4. ایجاد گروه مجازی معرفی و عرضه محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست