هم وطن شما هم می توانید….در ایجاد محیطی امن و توانمند ساز سهیم شوید.

با استفاده از ابتکار و خلاقیت های اجتماعی، فرهنگی  موجب تثبیت زمینه های نو و مبارزه با عرف و عادتهای  نادرست در جامعه باشید.

خودمان بدانیم و به اطرافیان بگوئیم که: ایدز تنها یک بیماری واحد نیست، بلکه می تواند زمینه ساز مجموعه ای از بیماریها و علائم گردد.

وقتی سیستم ایمنی بدن به وسیله ویروسی  به نام  اچ آی وی آسیب می بیند، بیماری ایدز به وجود می آید.این ویروس  گلبول های سفید که از بدن در مقابل بیماری ها دفاع می کنند را، نابود می کند.

بدانیم وقتی که سیستم بدن توسط اچ آی وی ضعیف می شود. فرد دچار انواع سرطان ها و عفونت هایی می شود که به اختصار به آن ایدز می گویند. اما افرادی که سیستم ایمنی قوی تری دارند  ممکن است به ویروس  اچ آی وی مبتلا باشند، بدون آنکه وارد مرحله ای از عفونت که به آن ایدز می گویند شده باشد.

تا به امروز برای پیشگیری از اچ آی وی واکسن وجود ندارد.لیکن یک واکسن وجود دارد و آن آگاهی است تا بدانیم              اچ آی وی از چه راه هایی منتقل می شود:

  • از راه آمیزش نا ایمن، به عبارتی، تماس جنسی با فرد مبتلا بدون استفاده از کاندوم.
  • با استفاده از سرنگ و سوزن آلوده به ویروس جهت تزریق.
  • از راه انتقال خون و فراورده های خونی حاوی ویروس.
  • از مادر مبتلا به نوزاد طی دوران حاملگی ، حین زایمان و شیر دهی.

همچنین بسیار مهم است ما  مردم بدانیم  که هیچ کس از طریق معاشرت اجتماعی در خطر انتقال ویروس اچ آی وی نیست. بنابراین ویروس نمی تواند از راه ارتباط عادی و روزانه افراد حتی با فرد بیمار در منزل، محل کار و در مجامع عمومی انتقال یابد.

اچ آی وی از راه دست دادن، بغل کردن و در آغوش گرفتن منتقل نمی شود. همچنین از راه بوسیدن، عطسه ، سرفه و استفاده از ظروف غذا خوری مشترک، از راه استفاده از استخر عمومی و یا از راه نیش حشرات منتقل نمی شود.

بیائیم به عنوان یک میثاق ملی متعهد شویم که از خود و هم وطنانمان در برابر  ویروس اچ آی وی محفاظت کنیم:

  • از روابط جنسی ناایمن یعنی تماس جنسی بدون استفاده از کاندوم پرهیز کنیم و در صورت ابتلاء همسر یا شریک جنسی حتما از امکانات حفاظتی استفاده نمایم.
  • به همسر خود وفادار بوده و تعهد متقابل داشته باشیم و از روابط جنسی خارج از چهارچوب خانواده پرهیز کنیم.
  • از وسایل تیز و برنده مثل تیغ اصلاح، سوزن خالکوبی، وسایل تزریق …به صورت مشترک استفاده نکنیم .
  • از استفاده موادی مثل هروئین، الکل، اکساتسی (قرصx)شیشه و … که قدرت تصمیم گیری فرد را برای انتخاب رفتارهای سالم مختل می کند بپرهیزیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست