روز سه شنبه ۱۸ بهمن ماه تیم احیا ارزش ها در جلسه ای که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با موضوع انگ زدایی و عدم تبعیض برای بیماران مبتلا به اچ ای وی برگزار شده بود، شرکت کرد. در این جلسه که با حضور پزشکان و دانشجویان پزشکی برگزار شد کوشش شد تا با بیان حقایق علمی در زمینه چیستی بیماری اچ ای وی و احتمال انتقال آن از طریق ارایه خدمات درمانی صحبت شود.
در این راستا تیم احیا نیز با ارایه گزارش های موردی و همچنین آموزش درباره تفاوت دانش و نگرش علمی و باورهای مرکزی، تلاش کرد ابعاد روانی موضوع را برای مخاطبین دانشجو روشن نماید.
نگرش علمی بر پایه حقایق علمی استوار است و از طریق پژوهش های علمی ثابت شده است. این در حالیست که نگرش مرکزی حاصل یادگیری ها و تجربیات اولیه فرد با مراقبین اولیه (والدین) و آمیخته با هیجانات و احساسات متعدد است. به طور اختصاصی در مورد بیماری اچ ای وی حقایق علمی حاکی از آن است که این بیماری از طریق معاشرت، هم خانه شدن، همکار شدن، هم سفره شدن و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی از جمله دندان پزشکی و سایر خدمات پزشکی قابل انتقال نیست. بر طبق پژوهش های انجام شده، احتمال انتقال بیماری از طریق تصادف های شغلی (needle stick) 36 از ۱۰٫۰۰۰ نفر است که چیزی معادل ۰٫۰۳ درصد است که در عمل بسیار ناچیز محسوب می شود.
با وجود دانستن تمام این حقایق چیزی که باعث عدم ارایه خدمات پزشکی به این بیماران و بوجود آمدن تبعیض های کنونی می شود، نگرش مرکزی افراد و کادر پزشکی به این بیماری است. این نگرش حاصل برخورد نادرست و نبود اطلاعات حرفه ای در رسانه ها در ابتدای ورود این بیماری به کشور بوده است که متاسفانه آن را یک بیماری لاعلاج، بسیار مسری و خطرناک معرفی کردند.
این اطلاع رسانی نادرست، موجی از ترس در میان جامعه در آن زمان به وجود آورد که تا به امروز و بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال، در میان افکار عمومی دیده می شود.

✅

 روابط عمومی انجمن احیاء ارزش ها

گروه واتساپ:
https://b2n.ir/f43666

اینستاگرام:
https://b2n.ir/p09570

سایت:
http://ehyagroup.ir

شماره تماس:

📞

۰۲۱۶۶۹۳۵۵۳۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست