[vc_row][vc_column][vc_column_text]
- ایجاد الگوی کشاورزی چندکارکردی در باغ شهر بم
شروع طرح از فروردین ۱۳۹۹ می باشد و زمان پایان آن خرداد ۱۴۰۰ است. هدف کلی از انجام این طرح جلوگیری از انقراض گونه های بومی و ارتقاء سطح معیشت خانوار و توسعه پایدار بوده است.
اهداف:
- معرفی و شناساندن محصولات کشاورزی بم به عموم مردم و مسئولین
- معرفی دانش بومی کشاورزی بم
- بومی سازی گردشگری کشاورزی سازگار با کشاورزی چندکارکردی
- معرفی شیوه های جدید کسب و کار به جوامع محلی با هدف حفظ محیط زیست
دستاوردهای حاصل از این طرح به شرح زیر می باشد:
الف. تنوع بخشی به محصولات باغی
کاشت و تولید محصولات پرتقال، انار و گیاهان دارویی(۲۰۰ نهال درخت انار و مرکبات ، ۱۰۰۰عدد گیاه دارویی)
افزایش تنوع واریته های خرما در نخلستان بم (کاشت ۱۰ نفر درخت خرما از واریته های دیگر به غیر از مضافتی همچون هلیله ای و کروت)
برگزاری ۴ کارگاه های آموزشی برای انتقال دستاوردها و تجارب طرح برای ۱۲۰ نفر
مستندسازی روش ایجاد الگوی کشاورزی چند کارکردی(تدوین )
تدوین کتاب آموزشی الگوهای بومی و نوین کشاورزی به نشر ۱۰۰ عدد
پژوهش کاربردی در خصوص بازیافت ضایعات حاصل از هرس سالیانه نخلها
ب. ایجاد گروه های مطالعاتی و کاربردی کردن مطالعات انجام شده
– کاربردی کردن خوراک دام
– کاربردی کردن کمپوست در باغات
– مطالعه ایجادبستر کشت گلخانه
– برگزاری جلسات هم اندیشی و نیاز سنجی و اعلام آمادگی تیم داوطلبین
– تهیه ی پروتکل دانشگاه صنعتی اصفهان جهت تهیه ی خوراک دام
– ایجاد گروه مطالعاتی تهیه ی بستر کشت گلخانه
– تهیه ی پروتکل تولید کمپوست و اجرای سه پروتکل ذکر شده در سایتهای منتخب در منطقه
– برگزاری بازدید های آموزشی از سایتهای اجرایی و جمع آوری گزارش نظرات بهره برداران سایت های منتخب
ج. ترویج الگوهای معیشتی مکمل
ایجاد محل فرآوری محصولات کشاورز (تولید شیرینی از خرما و …)
تولید ۳ نوع محصول غذایی محلی از خرمای باغ
معرفی و عرضه صنایع دستی محلی مرتبط با محصولات باغ
د.پژوهش كاربردي درخصوص ساماندهي قناتها وكمك به لايروبي
- برگزاری جلسه ی نیاز سنجی و هم اندیشی با مشارکت پایگاه قنات های جهانی بم – بروات و اعلام آمادگی تیم مشارکت کننده
- شناسایی و معرفی قنات های مهم باغشهر بم
- بررسی مشکلات ساختاری و اجتماعی قنات های منتخب در جهت حفاظت از آنها
- کمک به حل این مشکلات در حد بضاعت پروژه
- برگزاری بازدید ها و جلسات هم اندیشی و تبادل تجارب
- کمک به لایروبی و اصلاح هندسی مسیر قنات تا محل پروژه
ه. ایجاد شبکه توزیع محصولات
- برندینگ محصولات باغی
- چاپ و توزیع تراکت(بروشور)
- تبلیغ در مجلات مرتبط
- ایجاد گروه مجازی معرفی و عرضه محصولات
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]