💚
🔹️در علوم مرتبط با حیطه رشد نوزاد و کودک همواره ” سنین دوره طلایی ” (Golden Time) مطرح می‌گردد

که منظور از آن سن پیش از سه سالگی کودک است که هم در علوم اعصاب شناختی (نوروساینس) و هم در دیدگاه‌های بنیادین رشدی نظیر “تحول و تکامل شناختی ” (پیاژه) بسیار بر آن تاکید می‌گردد و این دوران را از لحاظ آغاز اقدامات موثر و مداخلات “ارتقائ سلامت” و “افزایش توانمندی‌های هوشی-شناختی ” و همچنین پی ریزی زیربناهای شخصیتی و اجتماعی کودک در کانون توجه پژوهشگران و متخصصین حیطه بالینی و آموزشی قرار می‌گیرد.
🔹️بیش از ۹۰ درصد رشد و تکامل کودک تا سن هشت سالگی صورت می‌گیرد.علاوه بر این بیش‌ترین رشد هوشی در کودکان قبل از سن ۸ سالگی اتفاق می‌افتد. بیش از ۹۰ درصد ازمراحل رشد و تکامل کودکان تا سن هشت سالگی است و بیش‌ترین فرصت کودکان برای رشد و بالندگی در این سن اتفاق می‌افتد.۶۰ درصد از رشد مغزی در تمام طول حیات انسان تا سن یک سالگی است و سالهای آغازین زندگی فرصتی برای کودک، خانواده و جامعه است.

🔸️مهم‌ترین دوره مراقبت‌های پس از زایمان کودکان است. این ۳۶ ماه که ۶ به طور معمول ماه ابتدایی آن تغذیه مطلق کودک با شیرمادر است و ۶ تا ۲۴ ماهگی کودک نیز این تغذیه با غذای کمکی همراه می‌شود، زمانی است که رشد اولیه کودک کاملاً شکل می‌گیرد.مراقبت‌های دوره بارداری به سه دوره قبل از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان تقسیم می‌گردد، در مراقبت‌های قبل از بارداری کنترل سلامت و عملکردهای بهداشتی سیستم باروری و بررسی سابقه پزشکی و فامیلی زوجین از نظر وجود بیماری‌های ارثی یا مصرف دارو و سابقه بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشارخون، قلبی و عروقی، تنفسی، کلیوی، کم خونی، اختلالات تیروئیدی و دهان ودندان باید مورد بررسی قرار بگیرد.

🔆انجمن توانیاب
🌹🌹🌹
#انجمن_توانیاب
#توانبخشیکودکان #دورانبارداری #بارداری #گفتاردرمانی_آنلاین #انجمن
#کودکان #گفتاردرمانی #NGO #توانیاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست