بیماری Hpv چیست؟

 

تقریبا ۱۰۰ درصد موارد سرطان دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی در ارتباط است. این ویروس که به آن HPV گفته می‌شود، شایع‌ترین عفونت مقاربتی است. متأسفانه اکثر بیماران آلوده به عفونت HPV، اطلاعی از بیماری خود ندارند. اگرچه مکانیسم های دقیق انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر هنوز شناخته نشده است اما معمولاً از راه تماس جنسی به خصوص تماس تناسلی یا مقعدی منتقل می‌گردد. البته احتمال انتقال ویروس از راه ارتباط دهانی- تناسلی نیز وجود دارد.

افراد مبتلا می‌توانند سال‌ها بدون علامت باشند و در این مدت، ویروس را به شریک جنسی خود منتقل کنند. از طرفی امکان دارد یک فرد بیش از یک نوع ویروس HPV مبتلا شود.

علایم بالینی مبتلا به HPV:

اکثریت مبتلایان بی علامت هستند و در صورت سالم بودن سیستم ایمنی، ۹۰% موارد HPV  از بدن مبتلایان پاک خواهد شد. در حال حاضر هیچ روش پیشگیری کننده‌ای وجود ندارد که بتواند افراد مبتلا را به دو گروه تقسیم کند، گروهی که HPV از بدن آنها دفع می‌شود و گروهی که HPV باقیمانده و سبب تغییر سلولی غیر طبیعی و یا زگیل می‌شود. ولی تغییرات سلولی بوجود آمده در آزمایش پاپ اسمیر قابل مشاهده است.
تعدادی از انواع HPV تناسلی، عامل ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند و تعدادی دیگر می‌توانند سلول‌های طبیعی را غیر طبیعی نموده و سبب سرطان شوند. در واقع انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شود با انواعی که سبب سرطان می‌شود متفاوت است.

زگیل تناسلی چیست؟

زائدهای پوستی طی چند هفته تا چند ماه پس از تماس جنسی فرد با فرد مبتلا در بدن فرد رشد می‌کند. تشخیص زگیل بالینی بوده و با مشاهده می‌توان آن را تشخیص داد و ..معمولاً طی چند هفته تا چند ماه پس از تماس جنسی فرد با فرد مبتلا در بدن فرد رشد می‌کند. باید توجه کرد زگیل تبدیل به سرطان نمی‌شود.

 

شکل ظاهری زگیل های تناسلی:

  • رنگ این زگیل ها غالبا به رنگ پوست فرد می باشد ولی در بعضی افراد ممکن است تیره تر یا روشن تر از پوست فرد به وجود آید.
  • در محل ایجاد این زگیل ها فرد احساس سوزش و خارش می کند.
  • در محلی که این زگیل ها ایجاد شده است رطوبت و ترشح اتفاق میفتد.
  • اگر این زگیل ها در ناحیه مجاری ادرار قرار گرفته باشد می تواند باعث ایجاد درد و خونریزی شود.

HPV و سرطان دهانه ی رحم: ۷/۹۹% سرطان دهانه رحم با HPV همراهی دارد و معمولاً تا مراحل پیشرفته بدون علامت است و متأسفانه در مراحل پیشرفته بسیار سخت درمان می‌شود. لذا مهمترین مسئله در کنترل این نوع سرطان، غربالگری منظم کلیه خانم‌های واجد شرایط می‌باشد. سرطان دهان رحم دومین سرطان شایع در میان زنان جهان است.

 

باید در نظر داشت که اگرچه انواع پر خطر HPV اغلب سلول های دهانه رحم را تحت تاثیر قرار می دهند، اما می توانند سبب بروز سرطان در نواحی واژن، فرج، مقعد، آلت تناسلی مردانه، دهان و حلق نیز شوند.

 

درمان HPV:

آنچه که می توان برای درمان HPV در نظر گرفت تنها تقویت سیستم ایمنی بدن، تغذیه سالم و تغییر سبک زندگی فرد  می باشد و درمان دارویی دیگری ندارد اما علائم آن (زگیل های تناسلی) را می توان درمان کرد. در این رابطه باید با پزشک متخصص زنان یا متخصص بیماری های عفونی مشورت کنید تا با معاینه بالینی بهترین روش درمان را به شما توصیه کند. نباید فراموش کرد که درمان زگیل ها دلیل بر درمان HPV نمی باشد و کماکان احتمال انتقال و سرایت آن به فرد دیگر وجود دارد.

تشخیص آزمایشگاهی: از آنجا كه كشت سلولي و روش‌هاي سرولوژيك در شناسايي اين ويروس و انواع آن فاقد ارزش هستند، اهميت روش‌هاي ملكولي از جمله واكنش زنجيره‌اي پلي‌مراز (PCR) در تشخيص قطعي و زودرس اين ويروس آشكار مي‌گردد.

پیشگیری: در سرطان دهانه رحم بيش از هر نوع بدخيمي ديگري، اثرات پيشگيري، تشخيص زودرس و درمان به موقع بر كاهش ميزان مرگ و مير مشهود است. این امر می‌تواند با انجام دوره‌ای تست پاپ اسمیر صورت پذیرد. انجام واکسیناسیون در برخی کشورهای پیشرفته باعث کاهش قابل توجهی در ابتلاء افراد به ویروس شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست